Friday, January 21, 2011

AmaL TiaDa CuTi

                      
        Kita menderhakai Allah, tapi mengaku cinta padaNya
Alangkah buruk kiasan itu
Jika cintamu tulus, pasti kamu mentaatiNya
Kerana si pencinta pasti taat kepada kekasihnya
Cintailah Rabbmu, jika kamu berniat melayaniNya
                                                Kerana si pencinta adalah pelayan kepada kekasihnya
                                                                                            

                                                                                                           

Assalamualaikum…
                Buat sahabat-sahabat alumni SMASID, moga-moga semuanya dalam keadaan sihat walafiat hendaknya Insyallah. Kali ini suka bagi kami untuk berkongsi dengan sahabat-sahabat berkenaan dengan ibadat. Meskipun iman manusia ada naik turunnya, namun setiap dari kita perlulah sentiasa ada keinginan atau usaha untuk mempertingkatkan amal ibadat.
“Katakanlah : sesungguhnya sembahyangku, ibadatku,hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah,Tuhan semesta alam.”  (QS 6 : 162)
                Jika dilihat dalam ruang lingkup masyarakat kita pada hari ini khususnya ummat islam, kebanyakannya memandang remeh perkara-perkara agama seolah-olah tidak ada satu penghayatan ilmu terhadap agama Islam itu sendiri khasnya bagi golongan remaja. Alangkah sedihnya apabila golongan yang mempelajari ilmu agama sendiri tidak mengamalkan Islam dengan sepenuhnya tambahnya lagi, hanya ketika susah kita menghadap Ilahi tetapi apabila kesenangan mendatang kita lupa akan Allah yang Maha Esa. Nauzubillah mudah-mudahan kita semua tidak termasuk ke dalam golongan ini.
"Laksanakan segera amal shaleh karena tujuh hal: sebelum datang kemiskinan yang membuatmu lupa, kekayaan yang menyesatkan, penyakit yang membinasakan, ketuaan yang melumpuhkan, kematian yang mendadak, dajal sebagai makhluk terjahat yang senantiasa mengintip atau datangnya kiamat yang sangat pahit dan amat mengerikan."
(HR Tirmidzi).
Bagaimana mungkin Daulah Islamiyah (Negara Islam) akan tertegak andaikata bukan dari kalangan kita yang memahami Islam ini,untuk turun sama-sama ke lapangan masyarakat. Justeru menjadi peranan kita semua untuk membudayakan ilmu agama seterusnya menyebarkannya  kepada masyarakat setempat, mudah-mudahan usaha yang sedikit ini menjadi nilaian di sisi Allah kelak. Insyallah
Wallahua’lam…

No comments:

Post a Comment