Saturday, September 10, 2011

Berat bahu yang memikul


Pada 7 September 2011 bersamaan 9 Syawal yang lalu, wakil Alumni SMASID telah menziarahi Cikgu Suraya binti Othman yang merupakan tenaga pengajar di Sekolah Menengah Agama Sultan Ismail Dungun sehingga tahun 2010.

Cikgu yang pernah mengajar subjek Sejarah itu mempunyai empat orang anak, sulung berusia 16 tahun manakala yang bongsu berumur 6 tahun. Suami cikgu merupakan seorang peniaga di Chalok, Besut dan pulang 2 kali seminggu. Cikgu kini tinggal bersama ibu yang juga uzur dan tidak mampu melakukan kerja-kerja  berat. Kediaman tersebut terletak di Kampung Lembah berdekatan Tanah Perkuburan Yahya Ahmad, Dungun.

Cikgu Suraya telah menghidap kanser payudara selama 11 tahun dan beliau pernah menjalani rawatan kemoterapi di Hospital Kubang Kerian, Kelantan beberapa kali. Setelah pulih dari kanser payudara, disahkan pula menghidap kanser tulang. Kini keadaan Cikgu agak kritikal kerana beliau hanya terlantar di atas katil di rumah ibunya.

Kami dimaklumkan oleh ibunya, kedua-dua tulang paha cikgu patah dan tidak mampu bergerak tanpa pertolongan sesiapa. Cikgu juga tidak mampu bertutur dengan sebaiknya, kabur penglihatan serta  badannya yang kian susut membuatkan kami sebak dan sukar untuk mempercaya bahawa itu adalah guru yang pernah mengajar kami suatu ketika dahulu.

Hingga saat ini, cikgu tidak menjalani apa-apa rawatan dan hanya mengambil ubat penahan sakit dan memilih untuk berehat sahaja di rumah ibunya. Justeru, kami menyeru saahabat-sahabiah sekalian agar menziarahi serta mendoakan kesejahteraan cikgu. Semoga dengan kehadiran kita menguatkan semangat cikgu.
Buah tangan
Bertanyakan keadaan cikgu

Bersalaman sebelum pulang

Sempat bergambar di halaman rumah ibu  Cikgu Suraya
Ziarah Ustazah Fatimah
Kami juga berkesempatan menziarahi Ustazah Fatimah Abu Bakar di Kg Nibong Stesen, yang juga merupakan tenaga pengajar di SMASID dan telah menamatkan perkhidmatannya sebagai guru pada tahun 2007 yang lalu. Kesihatan Ustazah Fatimah juga kurang mengizinkan kerana penyakit lemah jantung yang dialaminya.

Ustazah menyambut kami dengan  gembira dan kami dijamu juadah ringan hari raya. Kami gembira melihat senyuman manis di wajahnya walaupun ada keuzuran yang ditanggung di sebalik senyumannya itu. Sebelum pulang, kami sempat bergambar kenang-kenangan bersama ustazah.

Semoga Ustazah Fatimah, Cikgu Suraya serta ustaz- ustazah sekalian berada di bawah naungan kasih sayang dan rahmat Ilahi sentiasa. Amin  

Dalam perjalanan mencari rumah Ust. Fatimah

Tersalah rumah...

Alhamdulillah, jumpa juga akhirnya
Bergambar kenang-kenangan bersama Ustazah Fatimah  

No comments:

Post a Comment